Wat is scouting?

Wat is Scouting?

Scouting is in 1910 opgericht door Robert Baden Powell met als doel om kinderen spelenderwijs zelfstandig te laten worden. Door middel van uitdaging leren kinderen om zelfstandig te zijn maar ook om samen te werken. Door middel van verkennen van het land (of zee/lucht), leren kinderen oplossingen en daarmee helpen ze zichzelf. Doordat de leden ingedeeld worden in kleine subgroepjes kan er heel erg gefocust worden op de ontwikkeling van een individu. Daar staat wij als groep ook zeker achter.

Scouts (spelvisie scouting)

Samen

Dit element staat voor de betrokkenheid die je als scout hebt met de maatschappij, voor de onderlinge verbondenheid die scouts over de gehele wereld met elkaar voelen en voor het internationale aspect binnen Scouting.

Code

Dit element staat voor de normen en waarden (de ‘spelregels’), de ceremoniën en het fundament van Scouting.

Outdoor

Dit element staat voor het buitenleven, waarbij de natuur niet alleen wordt gezien als omgeving waarin het spel van Scouting gespeeld wordt, maar ook als opvoedende waarde.

Uitdaging

Dit element staat voor de persoonlijke ontwikkeling van scouts. Scouting is niet alleen een plezierige vrijetijdsbesteding, maar biedt ook mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen en steeds weer je grenzen te verleggen.

Team

Dit element staat voor het werken in subgroepen (oud leert jong) en de toenemende zelfstandigheid van de jeugdleden.

Spel

Staat voor het Scoutingspel zelf, de veelzijdigheid ervan, de thematiek en het aanspreken op de creativiteit (zowel in fantasie als het creatief zijn in oplossingen).

Website van Scouting Nederland: www.scouting.nl
Website van WAGGGS: www.wagggs.org
Wikipedia: Scouting op wikipedia (NL)