Scouts Impeesa

logo scoutsimpeesa

De naam Impeesa

Impeesa betekent ‘de wolf, die nooit slaapt’ oftewel ‘the wolf that never sleeps’ . De Matabele, een Afrikaanse stam, gaven Lord Baden-Powell deze naam, tijdens een van zijn vele tochten door het ruige Afrika.

Baden-Powell werd ooit eens M’hlala panzi genoemd door de Zulus,”he who lies down to shoot” (hij die gaat liggen om te schieten). Hij kreeg deze bijnaam door het ontwikkelen van een aparte manier voor het schieten met zijn geweer tussen zijn benen, terwijl hij op zijn rug lag.

Gedurende de Ashanti expeditie (1890) werd hij Katankye genoemd – “the man with the big hat” (de man met de grote hoed). Toen leerde hij ook het geheim kennen van het schudden van de linkerhand. Een stamhoofd van de Ashanti bood zijn linkerhand aan. Daarop bood Baden-Powell zijn rechterhand aan, maar toen zei het stamhoofd tegen Baden-Powell: ‘Nee, in mijn land schudden de moedigste der moedigen met de linkerhand ‘. Deze vorm van ontmoeting werd vanaf toen een algemeen gebruik binnen scouting.

Maar de meest beroemde Afrikaanse bijnaam kwam van de Matabele: Impeesa – de wolf. Het werd ook wel vertaald als ‘the beast that does not sleep, but walks about at night’ (het beest dat niet slaapt, maar ‘s nachts rondloopt). De bijnaam werd bekend op Mafeking, waar het naar het Engels werd vertaald als ‘The wolf that never sleeps’ (de wolf, die nooit slaapt) – te danken aan zijn reputatie van een oplettende militaire scout.

De origine van ‘Impeesa’ is echter een vreemd verhaal. Er zijn geen wolven in Afrika en ‘Impeesa’ betekent een hyena. Het is mogelijk dat Baden-Powell het woord niet goed heeft begrepen, omdat hyena genoemd worden, niet bepaald een compliment is.
Maar hoe dan ook, de bijnaam Impeesa, de wolf, werd een grote traditie binnen scouting en Baden-Powell droeg hem met trots.

Onze scouts troep

Op 19 februari 2011 zijn de eerste 6 scouts overgevlogen van de Bandarlog Horde naar de Impeesa scouts. Nu zijn er 13 scouts en twee patrouilles. Elke vrijdagavond van 19:00 tot 21:00 hebben we heel veel plezier!

Ons email adres is: scoutsimpeesa@scoutingmeerhoven.nl

Onze Patrouilles

ValkenArenden